Jak zmniejszyć stres przed startem?

15 października 2021

Stres jest nieodłącznym elementem życia człowieka. Często jest on powodem niepowodzeń i porażek. Na jednych stres działa mobilizująco, a innych paraliżuje. Stres to coś zupełenie naturalnego i towarzyszy każdemu sportowcowi niezależne na jakim etapie kariery się znajduje.

Zarówno zawodowi biegacze jak i amatorzy często doświadczają stresu przed startem, zawodami. Nie ma znaczenia czy to Mistrzostwa Polski czy okoliczny bieg, Przeciętny Kowalski nie rozumie dlaczego zawodnicy stresują się starując w okolicznym małoprestiżowym biegu. Sam nie potrafiłem tego pojąć dopóki nie rozpocząłem swojej przygody z bieganiem.

Opierajac sie na moim wieloletnim doświadczeniu, poniżej przedstawię Ci kilka porad, które pomogą Ci zminimalizować stres przedstartowy. Często zawodnik nawet świetnie przygotowany nie osiąga upragnionego rezultatu, gdyż zjada go własnie stres co przekłada się na osiągany rezultat.

By zmiejszyć stres przedstartowy:

  1. Staraj sie myśleć pozytywnie. Wracaj myślami do przyjemnych chwil ze swojego życia.
  2. Na logikę ! Bieganie ma sprawiać ci radość i przyjemnosć a nie być utrapieniem!
  3. Zastosuj przed startem techniki relaksacyjne.
  4. Staraj sie wyciszyć.
  5. Afirmacja. Musisz w siebie wierzyć. Najpierw powinieneś przekonać sam siebie, że dasz rade.
  6. Dzień przedstarotwy powinien być zawsze dniem relaksu. Postaraj się znależć chwile dla siebie, na odprężenie. Może to być np. długa ciepła kąpiel czy słuchanie ulubionej muzyki.
  7. Poszukaj wsparacia w trenerze, znajomych biegaczach, osobach, które uprawiają sport i doskonale rozumieją ten typ stresu.
  8. Jeśli jeśteś osobą, która w żaden sposób nie może opanować stresu może warto pomyśleć nad skorzystaniem z pomocy psychologa. W dzisiejszych czasach to żadnen wstyd czy ujma. Profesjonalni znani sportowcy korzystają z usług terapeutów na codzień.
  9. Pamiętaj rób swoje ! Jeśli jesteś systematyczny, stosujesz się do planu treninowego, widzis zefekty swojej ciężkiej pracy to również na imprezie sportowej poczujesz się pewniej. To sytuacja niczym ze szkolnej ławki, uczeń przygotowany do sprawdzianu nie odczuwa tak silnego stresu jak osoba, która w ogóle nie przyspowiła wiedzy.

To kilka prostych a naprawdę pomocnych rad. Sam od dawna się do nich stosuje. Pamiętaj, że z każdym startem będzie lepiej co nie oznacza, że stres zniknie. Jednak należy czynić wszystko by działał on na nas mobilizujaco, dodawał powera, a nie był przyczyną smutku i porażki.

Jeśli jesteś zainteresowany współpracą napisz oferuje nie tylko profesjonalny plan treningowy, ale także prawdziwe wsparcie i pomoc w kryzysach. Kto zrozumie biegacza jak nie drugi biegacz!

Jestem nie tylko trenerem, ale przedewszystkim człowiekiem takim jak ty, który w swojej karierze przeżył wiele wzlotów jak i upadków, dlatego tak dobrze potrafie zrozumieć problemyz jakimi zmagają się moi podopieczni.

Zapraszam: marcinwitkowski1985@gmail.com

tel: 723 464 243

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram