Rozgrzewka i schłodzenie w treningu biegacza

28 września 2021

Odpowiednie przygotowanie organizmu do wysiłku fizycznego jest bardzo ważne w długotrwałej perspektywie, aby w w zdrowiu móc trenować i cieszyć się sukcesami. Rozgrzewka zmniejsza ryzyko kontuzji. Nigdy nie dotknęła Cię kontuzja? Pewnie będziesz bagatelizować rozgrzewkę, lecz nie ma co czekać na złe i już odpowiednio się "zabezpieczać"

Schłodzenie organizmu po wysokim wysiłku fizycznym, jest również bardzo ważne, które należy wykonywać po konkretnych jednostkach treningowych. Po zwykły wybieganiu nie trzeba się chłodzić, ewentualnie ostatnie 2 km pobiec w nieco wolniejszym tempie. Z reguły wybieganie samo w sobie jest spokojne. Z kolei po ciężkim biegu ciągłym w drugim lub trzecim zakresie - rozgrzewka jest obowiązkowa. Schłodzenie powinno trwać minimum 10 min wolnego truchtu. Rozciąganie się po bieganiu jest w pewnym sensie również częścią schłodzenia

Co daje rozgrzewka przed treningiem?

  • poprawia krążenie krwi przed wysiłkiem
  • rozgrzewa mieśnie
  • zmniejsza ryzyko kontuzji podczas wysiłku
  • przyśpiesza tętno
  • nastawia nas psychicznie na wzmożony wysiłek

Co daje schłodzenie po treningu?

  • uspokaja organizm
  • zmniejsza tętno
  • usuwa kwas mlekowy

Aby rozgrzewka była efektywna należy poświecić 15 min na wysiłek tlenowy, a następnie wykonać odpowiednie ćwiczenia rozciągajace i rozgrzewajace.

Jak mówi wiedza, należy się zawsze rozgrzewać, lecz wiemy jak jest w praktyce... Przed BC1 można wyjść bez rozgrzewki i po prostu wykonać trening. Przed biegami ciągłymi, szybkimi krótkimi odcinkami i siłą rozgrzewką jest obowiązkowa. Nie będę już wspominał, że przed każdymi zawodami należy wykonać rozgrzewkę, aby "wycisnąć" swoje 100%.

Zapytaj o współpracę plany treningowe dla biegaczy: marcinwitkowski1985@gmail.com

Autor: Szymon Winiarski

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram