Skuteczne metody na walkę z brakiem motywacji

4 kwietnia 2024

Brak motywacji jest stanem, w który bardzo łatwo można popaść. Wielkie oczekiwanie wobec siebie i niespełnione obietnice to popularne powody tego nieprzyjemnego stanu. Walka ze samym sobą jest bardzo trudna, jeśli nic z tym nie zrobimy. Należy zadziałać i złapać problem w sidła, z których jedynym wyjściem jest naprawienie zepsutego trybiku w maszynie.
Motywacja jest czymś co nas napędza, jest to coś co pozwala nam wznosić się na wyżyny swoich granic możliwości i je przekraczać. Motywacja to stan ducha, który napędza nas do działania. Każdy ma swoje powody motywacyjne, lecz tak naprawdę nieważne co Cię motywuje, lecz ważne, że działa!
Okres zmiany pogody - mam tutaj na myśli przełom września i października to niestety więcej ciemnych kolorów za oknem oraz mniejsza ilość słońca. Łatwo popaść w stan przygnębienia. W takich momentach warto zadziałać i nie poddawać się w tym co robiliśmy przez tyle miesięcy.

Motywacja dla biegacza jest bardzo ważnym elementem. Bo kto normalny wychodzi na długie treningi wieczorem, gdy już Twoja rodzina siedzi w ciepłych kapciach obżerając się słodyczami? A na dodatek zbyt ciepło nie jest (oczywiście do pierwszego przebiegniętego kilometra haha). Każdy z biegaczy ma inny powód motywacyjny. Jeden będzie dążył treningiem do najważniejszego startu w sezonie, drugi będzie trenować, aby pobić swoje rekordy życiowe w tym danym sezonie, a kolejny z biegaczy będzie przygotowywać się całą zimę, aby zrobić bazę na nowy sezon.

Mam kilka sposobów na znalezienie motywacji 🙂



1. Zaplanuj wielki cel

Trenowałeś bardzo długo i w końcu wystąpiłeś na zawodach. Po tym starcie może się pojawić brak motywacji... to normalne zjawisko i nie masz czym się przejmować, wystarczy, że odpoczniesz jakiś czas i na nowo znajdziesz swój cel. Wybierz swój cel - powiedzmy, że w tym sezonie pobiegłeś w właśnie ostatnim starcie ok. ponad troszkę 50:00 min. na 10 km. Naturalną rzeczą jest, że w kolejnym sezonie masz zamiar złamać 50 min. A na koniec sezonu złamać 49:00. i wziaść udział w półmaratonie. To jest właśnie wielki cel! Nowy wyzwanie, półmaraton, w którym nigdy nie brałeś udziału. Wielka niewiadoma: jak się biegnie taki dystans? jak się trenuje pod taki dystans? odżywianie podczas startu?
Zobacz ile rodzi się pytań w głowie. Zaplanuj "wielki" cel, ale stosunkowo łatwy do realizacji.

2. Podsumuj dotychczasowe osiągnięcia

Kolejnym trikiem, który powinien Ci pomóc złapać od nowa motywację jest podsumowanie swoich dotychczasowych osiągnięć biegowych. Odkop stare zdjęcia, odkop stare wyniki i popatrz na miejsce, w którym byłeś i zobacz na miejsce, w którym jesteś teraz... Jeśli jest różnica w przeciągu kilku lat to znaczy, że trenujesz bieganie prawidłowo, ciągle idąc do przodu. Zobacz ile już zrobiłeś, a ile masz jeszcze do zrobienia! Działaj biegaczu!

3. Zrelaksuj się

Jednym z powodów braku motywacji jest też m.in brak luzu w Twoim życiu. Ciągła pogoń za czymś, ciągłe robienie treningu na hurra. Tylko myślisz jak wyrobić się ze wszystkimi obowiązkami codziennego życia: żona truje tyłek, dziecko chore, w pracy szef ma grosze dni. Ale spokojnie, to wszystko minie. Odpocznij w chwili, kiedy będziesz sam. Na pewno są takie chwili w każdym Twoim dniu. Wtedy złap trochę luzu i wyluzuj myśli. A jeśli wszystko jest OK u Ciebie - weź kogoś do restauracji i spędź miłe chwile wśród ludzi, albo nawet na grubo wyjedź gdzieś na weekend, aby zapomnieć o problemach, a motywacja wróci do Ciebie raz, dwa, gdy tylko zobaczysz inne środowisko jakie Cię otacza.

4. Ulubiona muzyka

Brak motywacji może się przejawiać w różny sposób. Możesz mieć niechęć do wyjścia na treningu lub co gorsza nie biegasz od kilku tygodni. Dla mnie pomocnym sposobem na zmotywowanie się do treningów jest muzyka. W okresie zimowym bez muzyki ja nie wiem co bym zrobił. Słucham jej nawet na treningach biegowym, bo po prostu chyba bym się zanudził na tak dużej ilości wybiegań. Posłuchaj ulubionej muzyki i złap na nowo chęć do działania w bieganiu!

Podsumowanie

Moi drodzy. Brak motywacji to naturalne zajwisko. Jak wpadniesz w ten stan na maksa ciężko będzie z niego wyjść, więc jeśli pojawią się jakieś przesłanki - działaj i zapobiegaj. Moi drodzy trenujcie mądrze i bawcie się życiem biegając 🙂

Plany treningowe / opieka trenerska


Mój prywatny numer tel. 723 464 243


E-mail: marcinwitkowski1985@gmail.com


linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram